Lentekriebels

Wakker worden met blauwe luchten, vogeltjes die me mijn slaap ontnemen en een zonnetje dat zo fel schijnt dat het niet eerlijk voelt om nog vijf minuten langer in bed te blijven liggen. In mijn optiek bestaat er niets lekkerders dan het gevoel van de lente. Niets gaat er boven fietsen met mijn zonnebril op en het gevoel  krijgen de hele wereld aan te kunnen. Alles zien als een nieuwe mogelijkheid of uitdaging in plaats van bang te zijn voor het onbekende wat nog komen gaat. Aangename temperaturen zonder eraan te hoeven denken om een vest mee te nemen.

Zomer

De warme buitenlucht ruikt als een droom. Ik weet niet waarom al deze lenteverschijnselen me zo gelukkig maken maar gevoel kun je niet dwingen. Wanneer ik naar buiten stap en het ruikt naar lente dan trekt een gevoel van geluk door mijn hele lichaam. Het gevoel van een hoofdstuk wat is afgesloten, het hoofdstuk van koude en donkere dagen. Het is tijd voor nieuwe zin. Zin in alle nieuwe dingen die er staan te gebeuren dit jaar. Zin om plannen die er nog niet zijn te maken, of te dromen over wat er allemaal zou kunnen ontstaan. De lege bladzijden van mijn agenda zijn potentiële geluksmomenten die erop wachten om door mij ingevuld te worden.

zomer2

Zoveel mogelijk leuke dingen doen en zoveel mogelijk niet doen. Soms ook gewoon kijken hoe alles voorbij raast. Ademhalen, want het gaat allemaal weer voorbij. En dan storm ik voor ik het weet alweer af op de donkerte. De laatste mooie momenten in de tuin, het laatste ijsje van het seizoen en de laatste keer met de voetjes in de zee. Ik kijk weer terug op een prachtige zomer. Door mijzelf ingevuld, door mijzelf beleefd en aan mijzelf om met weemoed op terug te kijken tijdens de eerste najaarsbuien.

Gelukkig begint het allemaal pas net. De lentekriebels voel ik al sinds januari, maar de lente is er gelukkig pas sinds gisteren.

2 thoughts on “Lentekriebels

Leave a Reply

