Nog 1 nachtje slapen

Morgen is het zover. Morgen is het eindelijk zover na al die maanden trainen. Rustig aan begon ik in april met het opbouwen van mijn conditie via Start to Run. De Dam tot Damloop 2012. Een afstand van 10 Engelse Miles, ofwel 16,1 kilometer hardlopen vanaf de Prins Hendrikkade in Amsterdam, naar de Peperstraat in Zaandam. Twee jaar geleden liep ik voor het eerst de Dam tot Dam, een item dat ik al een tijdje op mijn bucketlist had staan. Een uitdaging om mezelf tegenover mezelf te bewijzen. In 2010 liep ik hem samen met mijn vader. Elk kilometerpunt passeerden we tegelijk, alle tijdpunten passeerden we tot op de seconde gelijk en ook de finish kwamen we gearmd over. Kortom; het was een fantastische ervaring die smaakte naar meer.

Het jaar daarop waren mijn dagen gevuld met colleges, werk en andere afspraken waardoor ik bijna geen tijd overhield om te trainen. Op de dag van de Dam tot Dam kon ik het toch niet laten om een paar runbuddies te gaan aanmoedigen bij de start. Ondanks de stromende regen was de sfeer op de Prins Hendrikkade fantastisch. De runnersvibe voelde ik tot in mijn tenen, het was alleen jammer dat mijn hardloopschoenen thuis lagen, en mijn conditie op dat moment meer geschikt was voor de Dam tot Dam wandeltocht. Ik baalde… ik wilde meedoen! Op dat moment besloot ik om me voor het jaar erop in te schrijven zodra het kon. En dat deed ik ook.

Inmiddels is het bijna een week geleden sinds ik begon dit bericht te schrijven, en bijna een week geleden sinds ik mijn beste run ooit heb gelopen. Hoewel ik de laatste weken niet eens geweldig getraind heb ging het als een trein. Ik liep heerlijk, ik vloog bijna, en genoot van iedere stap. Ik was zeker niet een van de snelste, maar dat was ook niet waarom ik het deed. Ook dit jaar rende ik weer met mijn vader. De laatste weken trainden we regelmatig samen en gingen we ook deze Dam tot Dam redelijk gelijk op en dat was fijn.

Unieke Dam tot Dam momentjes:
een week van tevoren je startnummer ophalen de zenuwen op weg naar de start  perfect loopweer hebben, perfect!  heel veel bananen eten ♥ het gevoel om door de IJ-tunnel te lopen waar keiharde trommelmuziek je door de eerste kilometer duwt  de mensen langs de kant van de weg die voor hun huis tenten opzetten en de hele dag feestvieren omdat JIJ (en tienduizenden anderen) langsloopt  kinderen die hun handjes ophouden voor een high five van jou  Zaandam inlopen tussen de hekken door en in plaats van toeschouwer te zijn, zijn er toeschouwers voor jou  familie die vlakbij de finish staat te wachten om foto’s te maken onverwachte cadeautjes krijgen onderweg  zonnebloemen krijgen na de finish  drie minuten sneller zijn dan de vorige keer  direct na de finish alleen maar kunnen lachen  nu alweer zin hebben in volgend jaar!  het jammer hè? gevoel als je weer op weg naar huis bent omdat het nu weer een jaar wachten is

En tot slot een bewijs van deze geweldige dag en ervaring. Ernaar terugkijkend voel ik weer de rush van het rennen. En niet de welbekende runners high, maar de Dam tot Dam high die ik iedereen kan aanraden.

Startnummer binnen!

Blij!

 Dani

One thought on “Nog 1 nachtje slapen

Leave a Reply

