Huizen, hitte, hollen, hoera!

Van velen hoor ik wat een slechte zomer we dit jaar weer meemaken. Eerlijk gezegd valt het mij niet tegen! Dat kan komen door het weekje Côte d’Azur dat ik er tussendoor gepikt heb, maar ondanks de regelmatige regenval zijn er toch ook een hoop zonnige dagen geweest. En bijna al deze dagen heb ik heerlijk kunnen doorbrengen in Amsterdam. Van het ene oppashuis naar het andere oppashuis, met als finale een verhuizing naar mijn nieuwe onderkomen voor de komende tijd.

Huizen oppassen geeft altijd een beetje een vakantiegevoel. Er zijn altijd nieuwe dingen te ontdekken, straten te verkennen en geluiden om aan te wennen. Natuurlijk gaat het hardlopen ook gewoon door, en een verandering van buurt geeft ook weer mogelijkheden tot het verbeteren van mijn stratenkennis (en leuke café’tjes, winkeltjes en pleintjes waar ik toevallig langskom!) in Amsterdam. Gisteren rende ik voor het eerst sinds tijden weer eens door het Vondelpark, waar ik na afloop de ‘Romance of Running‘ expositie van Nike in het Vondelparkpaviljoen bekeek. Het ademhalen tijdens mijn runs gaat iets beter, maar ver boven de 6 kilometer kom ik nog niet.

Oppashuis 1

Oppashuis 2

Omdat slecht ademhalen en stress hand in hand gaan, groeide mijn interesse voor yoga. Yoga (योग) maakt je alert op je houding en ademhaling terwijl je allerlei oefeningen doet. Door je ademhaling te stabiliseren en je houding te optimaliseren verbetert de balans tussen het lichaam en de geest en voel je je lekkerder in je vel. Dat leek me wel iets om eens te proberen. Honderd keer ben ik zeer geïntrigeerd langs een bikram yogastudio gelopen, en vandaag ging ik naar binnen. Bikram yoga, dat is niet zomaar yoga. Dat is intens! 90 Minuten lang oefeningen doen in een ruimte van 40.6°C, voordat we begonnen liepen de druppeltjes al over mijn rug. Het was heftig en na afloop voelde ik me compleet kapot en voelde het alsof ik te lang in de sauna had gelegen. Maar ik ben blij dat ik het heb gedaan, en volgende week ga ik weer. Ik ben benieuwd hoelang het duurt voor de houterigheid van mijn poses zijn verdwenen. Geduld….

Nog een weekje hard werken, het een en ander voor de verhuizing regelen en mijn koffer inpakken want over iets meer dan een week zit ik op Bali! Heerlijk twee weken vakantie vieren, het eiland ontdekken en hopelijk een yogalesje in de openlucht.

Any tips on Bali?

 Dani

Leave a Reply

