Mama

Vandaag schrijf ik voor het eerst in het Nederlands op mijn blog. Normaal gesproken schrijf ik altijd in het Engels, denk ik soms zelfs in het Engels, maar vandaag niet. Het is vandaag moederdag, mijn 26e moederdag. Vanmorgen werd ik wakker in het huis van mijn ouders, het huis waar ik ben opgegroeid. Natuurlijk had ik vroeg op moeten staan, een ontbijtje moeten maken voor mijn moeder, om haar vervolgens met bloemen, cadeautjes en koffie te verrassen. Helaas ging het iets anders. Ik sliep uit, pakte mijn cadeautje in en werd geroepen dat het ontbijt klaar was. Oeps.

Gelukkig heb ik een moeder die dat allemaal niet zoveel uitmaakt. We hadden heerlijke croissantjes, sapjes, versgebakken broodjes en ga zo maar door. Vervolgens op de koffie bij mijn oma, waar ons ook weer de nodige heerlijkheden voorgeschoteld werden. Gezellig even bijgepraat met alle familieleden en daarna nog even een rondje met mijn moeder door het bos gelopen. Heerlijk is dat, vooral nu als alles in bloei staat. Het ruikt overal zo heerlijk, de vogeltjes fluiten en het zonnetje schijnt; lente!

Na even heerlijk van het zonnetje te hebben genoten weer terug naar huis om mijn vader op te halen, en door te rijden naar Amsterdam. Aangezien ik aan het einde van de maand ga verhuizen waren mijn ouders wel benieuwd naar mijn nieuwe onderkomen. Ik heb ze het appartement laten zien en we hebben even geïnventariseerd wat ik allemaal wel en niet mee kan nemen. Toen doorgereden voor een etentje met uitzicht. Ik had om 7 uur gereserveerd bij REM-Eiland. Een restaurant met uitzicht over het IJ, Amsterdam Noord aan de ene kant en de rest van de stad aan de andere kant. Het gesprek liep regelmatig vast doordat er continue kleine bootjes, pontjes, gigantische schepen en luxeboten langsvaarden. Heerlijk om zo lekker te kijken.

We begonnen met een glaasje wijn, witte wijn. Ik houd eerlijk gezegd helemaal niet van witte wijn, maar heb besloten dat dat maar eens over moest zijn. Ik ga witte wijn leren drinken. De zomer komt eraan dus geen betere tijd om hiermee te beginnen! Nous avons bu un vin de pays Charentais de 2010. Het zal wel, maar ik vond hem als uitermate sceptisch witte wijn drinker helemaal niet verkeerd! Ik heb maar liefst anderhalf glas gedronken, dus het begin is er! Na de eerste slokjes werd er bij wijze van voorgerecht een schaal met schelpjes, slakjes, oesters, scheermesjes, inktvis en grote garnalen gebracht. Aangezien ik twee weken geleden mijn eerste slakken (escargots) met genoegen geproefd heb, vond ik dat de oesters nu niet achterwege konden blijven. Daar heb ik de scheermesjes ook maar meteen aan toegevoegd… De smaak van de oesters heb ik weggespoeld met mijn witte (!) wijn, de scheermesjes waren verrassend lekker. Als hoofdgerecht volgde de asperges, mijn eerste keer dit seizoen, hoera!

De koffie besloten we bij mij thuis te drinken, alvorens mijn ouders terugreden naar huis. Alvast wat dozen ingepakt en meegegeven zodat we over twee weken niet alles in een keer hoeven te verhuizen. Wat een heerlijk dagje, op naar een net zo fijne vaderdag!

/ Dani

Leave a Reply

